Friday, April 08, 2005

گام به گام بسوی اجرای ميثاق ملی

عباس اميرانتظام
تحقق ميثاق ملی در يك روند تاريخی و دمكراتيك كاملا ميسر مي باشد، ضامن موفقيت اين حركت تاريخی مشاركت فعال مردم و فراگير بودن آن است از اينرو اين حركت در ذات خود دمكراتيک می باشد. درگذار مسالمت آميز به نظام دمكراتيک از طريق همه پرسی می بايستی از كليه ظرفيتهای ملی و ابتكارات فردی سود برد.
تنها و يگانه محدوديت و خط قرمز اين جنبش ملي عدم توسل به خشونت، تخريب و برهم زدن نظم جاري امور و معيشت مردم و بخصوص اقشار آسيب پذير مي باشد. حركت ملي از همراهي و همبستگي همه ايرانيان شكل مي گيرد.
موفقيت حركت مسالمت آميز، دمكراتيك و غيرخشونت آميز در گرو مسئوليت پذيري و مشاركت فعال همهٌ ايرانيان در تعيين سرنوشت خويش مي باشد. براي نيل به اين منظور، هر مناسبتي بعنوان يك فرصت قلمداد مي گردد.
جشنها ، اعياد، مناسبتهاي ملي و مذهبي ، ميهمانيها، صف هاي انتظار ميادين ورزشي، دانشگاه ها، مدارس، اماكن عمومي، اتوبوس ها.... كه امكان تجمع و گردهمايي طبيعي وعادي مردم را فراهم مي كند بايستي براي حضور فعال مردم مورد استفاده جنبش مسالمت آميز فراگير قرار گيرند، اين جنبش ملي با تكيه بر اراده ملي و حضور فعال همهٌ ايرانيان بدون برهم زدن نظم عادي و اخلال در زندگي روزمره و با كمترين هزينه قادر است كه دست آوردهاي بزرگي را تحصيل كند .
در حركت مسالمت آميز، بايد از قابليت ها و ظرفيت هاي اماكن مهم عمومي چون دانشگاه، اداره، كارخانه براي گردهم آيي، اعلام مواضع، طرح مسائل، تبادل نظر، حداكثر استفاده را برد. به اين صورت جاي جاي ميهن عزيزمان با حضور فعال و گسترده مردم به صحنه مبارزه براي حق تعيين سرنوشت با شيوه مسالمت آميز تبديل مي گردد.
به بركت اين حضور فعال و فراگير مردم، حق آزادي بيان، اعتراض و تجمعات بطور طبيعي در جريان پروسه موازنه قدرت بدست مي آيد وشرايط برگزاري رفراندوم در ميدان عمل فراهم مي گردد. اين جنبش اجتماعي و سياسي كه با توجه به شرايط بسيار مساعد داخلي و بين المللي بالقوه بسيار توانمند مي باشد بر عنصر رهبري و سازماندهي به مفهوم و شيوهٌ سنتي آن تكيه نمي كند.
هر ايراني مسئول، خلاق و فعال امروزه يك رهبر و يا بخشي از عنصر رهبري دسته جمعي است و اين بزرگترين سرمايه ملي در ريشه كني عادات سنتي استبداد زدگي و ذوب شدن در كرامات اين يا آن فرد است، در صورت ضرورت ، رهبري در جريان حركت دسته جمعي بصورت دمكراتيك از طرف مردم انتخاب خواهد شد.
گام اول اين جنبش اجتماعي – سياسي و مسالمت آميز بر حضور فعال مردم دراجتماعات ، فراگير شدن گفتمان ميثاق ملي، علني كردن مطالبات، پي گيري مسالمت آميز مطالبات، استوار مي باشد. اين كار بايد به صورتي انجام گيرد كه به زندگي روزمره و روال طبيعي امور لطمه وارد نكند. مثلاٌ يك ساعت در هفته بين ساعت دوازده تا سيزده، همهٌ دانشجويان بدون تعطيلي كلاس در محوطهٌ دانشگاه ها و دانشكده ها دورهم جمع شده و به شيوهٌ دلخواه خود به تبادل نظر پيرامون مسائل صنفي – اجتماعي وسياست بپردازند.
هموطن ؛ زمان اتخاذ تصميمات بزرگ، شجاعانه و سرنوشت ساز فرارسيده است، تاريخ ما را به آزمون بزرگ تعيين سرنوشت خويش و رها سازي كشور از چنگال هيولاي فقر، فساد، فحشاء، اعتياد، افسردگي، ياٌس و نااميدي، سازش و التماس به بيگانگان، فرا مي خواند. به فراخوان تاريخ پاسخ شايسته بايد داد.
براي پايان دادن به وضعيت اسفناك كشور و متوقف كردن چرخه باز توليد فقر، سركوب و فريب، بايد ، شركت در انتخابات فرمايشي و نمايشي را تحريم كرده و در عين حال از تسليم شدن به قضا و قدر و اميد بستن به چاره جويي هاي ديگران جدا پرهيز نمود و با تحريم انتخابات و مشاركت فعال در گذار مسالمت آميزازطريق همه پرسي به نظام دمكراتيك رسيد.
بايد انتخابات را با مشاركت فعال خود به رفراندوم تبديل كنيم. سرمايه بزرگ ما در اين حركت ملي، پرچمداري جوانان و همراهي فعال و اميدوار همهٌ آزاديخواهان و شيفتگان توسعه پايدار ايران مي باشد .
با آرزوی آزادی ايران
اسفند ١٣٨٣

0 Comments:

Post a Comment

<< Home